Monday, August 30, 2010

Malam yang dinanti-nantikan

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah 
lagi Maha Penyayang


AL QADR
(KEMULIAAN)


 Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan...
 Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan...
 Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril 
dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan...
 Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar...

Alhamdulillah wa syukurillah...sampai jua kita ke kemuncak ramadhan dimana terdapat satu malam yang sangat dinanti-nantikan.Subhanallah..maha suci Allah yang menjadikan sesuatu dengan penuh berhikmah. Allah menguji hambanya dengan kurniaan  malam yang dinamakan Lailatul Qard. Qard yang bermaksud Kemuliaan yang mana bagi mereka yang dianugerahi malam tersebut  akan memperolehi kesejahteraan.. Moga kita termasuk dari kalangan mereka. InsyaAllah..


Al Quran dimulai diturunkan pada malam Lailatul Qadr, yang nilainya lebih dari seribu bulan; para malaikat dan Jibril turun ke dunia pada malam Lailatul Qadr untuk mengatur segala urusan. Mereka yang beribadat pada malam tersebut akan memperolehi ganjaran yang besar..Maha pemurahnya Allah. Beruntunglah bagi orang yang memanfaatkan malam tersebut. 


Menurut Hamka, Lailatul Qadar memberi dua maksud, pertama; kemuliaan kerana setengah dari erti qadr itu ialah kemuliaan; kedua bermaksud penentuan kerana pada waktu itulah mulai ditentukan langkah yang akan ditempuhi oleh Rasulullah s.a.w didalam memberi pertunjuk kepada umat manusia. Kalau dipakai erti kemuliaan, maka mulai pada malam itulah kemuliaan tertinggi dianugerahkan kepada nabi Muhammad s.a.w kerana itulah permulaan Malaikat Jibril menyatakan dirinya dihadapan baginda didalam gua Hira.


Carilah Malam yang Mulia itu




Terjadinya lailatul qadar di malam-malam ganjil itu lebih memungkinkan daripada malam-malam genap, sebagaimana sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْوِتْرِ مِنَ الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
Carilah lailatul qadar di malam ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.” (HR. Bukhari)

Malam Lailatul Qadar adalah malam yang sejahtera dan selamat dari segala kejahatan dari awal malam sehinggalah terbit fajar. Memberi erti kebaikan menyelubungi sepanjang malam Lailatul Qadar. Tentulah hampa bagi mereka yang lalai yang tidak ambil berat tentang malam Lailatul Qadar, namun ia tetap datang disetiap bulan Ramadhan.







No comments:

Post a Comment