Thursday, September 2, 2010

"Kita Yang Bergelar Manusia"




Assalamualaikum...
Dengan Nama Allah Ku Coretkan Bingkisan Rohani  Buat tatapan sahabat -sahabat yang ku sayangi demi dJJI.. dan buat Junjungan Kekasih ALLAH MUHAMMAD SAW...Moga Kita kita bersama menemui Cinta Abadi...Sedikit perkongsian tentang apa yang kita ketahui  "Kejadian diri kita yang bergelar MANUSIA".


1. Manusia terdiri daripada TANAH + ROH

Sebagaimana FirmanNYA;


"Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah". (As Sajdah:7)


Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk, (Al Hijr:28)


"Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur " (As Sajdah:9)


2. Manusia terdiri daripada 3 unsur;
  1. HATI
  2. AKAL
  3. JASAD
E.M Sdn Bhd
HATI oh HATI?
Hati di mana kita akan mambentuk kemahuan, keinginan, keputusan,kehendak dan yang sewaktu dengannya. Selain itu kita bebas memilih. Kita bebas pilih apa yang kita nak, nak pergi sana ke?, pergi sini ke? atau nak makan pe,? nak beli pe?semua ditangan kita. Allah tujukkan di  dunia ni samaada jalan yang benar atau jalan yang salah.kadangkala sebahagian manusia lebih cenderung memilih jalan yang salah kerana lemahnya iman. Sangat kesian..Subhanallah...Kita bebas memilih dan buatlah apa sahaja yang kita suka tapi, ingat! Semua itu akan dipersoalkan ALLAH..bersedialah kita dengan balasan jika keinginan kita itu cenderung kepada perkara yang ALLAH tidak suka..Nauzubillahhi min zaliq..


"Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan" (Al Balad:10)


"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya." (Al Israa':36)

E.M Sdn Bhd
AKAL?
    ALHAMDULILLAH,sangat bertuah manusia yang dikurniakan akal yang mampu berfikir. Berbeza dengan makhluk lain yang punyai akal namun tidak mampu berfikir. Bersyukurlah menjadi manusia wahai sahabat-sahabatku. AKAL dan FIKIRAN saling berkait..anda setuju? Manusia yang hidup adalah mereka yang boleh berfikir..hmmm..Maksudnya kalau tak boleh berfikir mereka adalah manusia yang mati lah ye???timbul persoalan..
     yea mereka yang tidak boleh berfikir adalah mereka yang hilang akal la..heee..kajian sains telah membuktikan bahawa mereka yang otaknya mati secara mutlaknya orang itu sudah mati..tiada guna hidup jika otak mati..itu mungkin sebahagian kes tertentu macam kemalangan. Tapi... bagi kita ni yang sihat wala'fiat pun ada juga yang mati otak. MasyaALLAH...pulak dah...camne yang dikatakan Orang hidup yang MATI OTAK?
    Mereka yang MATI OTAK ni adalah mereka yang tidak mahu berfikir tentang akan hari kemudian, taknak ingat tentang balasan atas perbuatan jahat yang dilakukan dan hanya ingat kesenangan hidup saja. Kadangkala mereka yang sudah diberi peringatan pun tidak mahu berfikir dengan waras dan nak juga pilih jalan yang salah. Mengikut hawa nafsu bukan mengukut apa yang ALLAH suruh.MasyaALLAH. Sabab itulah sebahagian manusia cenderung pada dunia, Mereka fikir mereka tidak akan kembali pada YANG MENCIPTAKAN....ALLAH..

"Dan mereka berkata: "Sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) niscaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala." (Al Mulk:10)

Ha!..dalam AL Quran ALLAH menceritakan tentang keadaan orang yang tak mau berfikir ni..Merka akan menyesal dan NERAKA adalah tempat mereka! moga-moga kita bukan dikalangan mereka yang menyesal itu.

E.M Sdn Bhd
JASAD?
   Mana mungkin ALLAH jadikan kita dengan sia-sia tanpa tujuan dan sebab tertentu..Hakikat manusia di Alam Roh akan bersaksi bahawa ALLAH adalah tuhan mereka namun apabila lahir kedunia mereka tidak bersaksi dengan JASAD mereka bahawa ALLAH adalah Pencipta sekalian makhluk. Nikmat yang terbesar adalah IMAN dan ISLAM. Dan beruntunglah Kita yang bergelar ISLAM. 
   Ingatlah status kita sebagai HAMBA. Seorang hamba tidak akan ingkar akan arahan TUANnya..bermakna kita kena patuh arahan dan tiggalkan larangan..Namun sekarang ni manusia ni dah terbalik kerana yang dilarang tu lah yang nak dibuat..MasyaALLAH...Sesungguhnya firman ALLAH dalam ALQURAN;

"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku"(Adz Dzaariyaat:56). 


"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh" 
(Al Ahzab:72)








Kesimpulannya; 
1. MUHASABAH DIRI..sedar akan hakikat kejadian MANUSIA
2. Merenung dan Berfikir tentang kejadian Diri, dan ALAM ini..serta semua yang ada di dunia ini..


3. Berusaha Melakukan amal soleh supaya dapat memikiki HATI yang hidup..(Iman yang Mendalam)


Semoga kita mampu menjadi manusia yang hidup HATI, AKAL dan JASAD..Bukan menjadi seperti "mumia hidup"...wah...seram..Berjalan diatas muka bumi tapi miliki HATI, AKAL dan JASAD yang dah mati. Cuba anda bayangkan...~ ~

E.M sdn bhd
hehehe..adakah"AKU MUMIA"???




No comments:

Post a Comment