Friday, September 24, 2010

MUSIBAH



Pernahkah dalam satu hari hidup kita ni yang memberikan impak yang mendalam. Kejadian yang memberikan pengajaran. Alkisahnya ingin saya coretkan kisah suatu hari yang dilihatkan pada saya Musibah.

 Suatu hari saya meluangkan masa bersama sahabat yang saya sayangi kerana ALLAH. kami berbincang pelajaran di perpustakaan bersama-sama, gelak tawa, jenaka mengiringi perbincangan kami, tidak la terlalu serius,,belajar untuk relex. Selepas selesai, dalam keadaan hujan turun, tidak lebat tapi cukup untuk menjadikan saya basah kuyup saya pulang ke rumah sahabat saya, solat asar dan bercadang untuk beli makanan untuk berbuka puasa. Sambil menunggu hujan reda, saya meluangkan masa baca nota, kerana pada malam harinya kami ada test. Sedang saya membaca, saya lihat sahabat saya ni lain macam, dia pegang dadanya dan usap berkali kali. Dalam kehairanan saya pun bertanya,"kenapa kak"? sahabat saya nie tua setahun dari saya. Saya hanya merenung sahabat saya itu menantikan jawapan. Lama baru dia jawap "kak sakit dada, susah nak bernafas". Saya agak kaku juga masa tu, tak tahu nak buat apa, dalam fikiran saya hanya satu. 'MATI'. Bermacam andaian dalam hati saya, "sahabat saya ni nak mati dah ke, kenapa dengan dia, tadi petang dia ok-ok je bincang pelajaran dengan saya, siap gelak lagi..takkan dia nak tinggalkan saya dah," YA ALLAH..Saya membayangkan saya akan mengiringi saat terakhir kematian sahabat saya tu.. YA RABBI...
"kak nak pergi klinik" minta sahabat saya tu.."ok jom la kita pergi" jawap saya. Saya pun bersiap tapi saya lihat sahabat saya tak bersiap, masih pegang dada menahan sakit.. tak tahan sangt, dia baring. Saya pegang tangan dia "kak kena kuat semangat". saya memberi kata peransang supaya sahabat saya ni dapat bertahan. Sejuk tangan sahabat saya tu, mukanya pucat. Saya nak dukung tapi tak mampu, nak bawa dia secepat mungkin ke klinik. Namun apa daya, saya hanya mampu bersabar untuk bawa sahabat saya ke klinik. Alhamdulillah akhirnya saya berjaya membawa sahabat saya ke klinik SYUKUR.. 




Sahabat saya dah masuk dalam klinik, saya masih diluar. Saya uruskan motor, kat tempat parking. Kenderaan banyak, maklumlah petang dalam pukul 6 macam tu.. tiba tiba saya dengar rempuhan.dari arah kanan pendengaran saya, saya toleh. MasyaALLAH, ade kereta terlanggar depan kereta lain, kereta yang dilanggar tu kereta proton saga, agak lama dan usang juga kereta tu, Orang ramai yang berada di situ pun toleh kearah kemalangan tu. Saya pun turut tak mengalihkan pandangan sebab nak tengok apa episod seterusnya. Saya lihat kedua-dua pemandu tadi keluar dari kereta, orang yang melanggar tadi agak berusia tapi smart, Orang kaya kot, naik pun kereta waja. Masing-masing tengok kereta. Saya tak dengar pun ucapan MAAF dari orang yang melanggar tadi, dia berlalu lepas tengok kereta dia dan naik semula untuk parking kereta. Orang yang keretanya kena langgar tadi pun berlalu, tak tahu apa dalam hatinya, dah la kereta kena langgar, tak dapat apa- apa gantu rugi pulak..kesian betul..tapi rasanya tak la teruk sangat pelanggaran tadi, tapi mungkin calar balar tu ada la. "Calar kat kereta dapat dilihat, Tapi calar kat hati siapa yang tahu".. Selepas menyaksikan peristiwa tu saya masuk dalam klinik tegok sahabat saya. tadi.

Setelah semuanya selasai, test pun dah berlalu, sahabat saya ni tak ambil test la. ujian buat dia. tapi lecturer benarkan dia ambil pada hari lain. ALHAMDULILLAH,, masih di beri peluang.. Saya pulang ke Kolej kediaman, pandu motor. Hujan masih renyai- renyai turun, saya pandu dengan berhati - hati, hujan jalan licin, saya agak trauma juga sebab pernah sebelum ni saya naik motor turun kawasan cerun motor saya hampir tergelincir... mungkit tayar kurang bunga, kurang cengkaman.. Saya pandu perlahan dan sampai di satu selekoh saya perlahankan lagi motor, saya lihat ada motor melintangi jalan yang saya lalu. Saya lalu tepi motor tu, YA ALLAH ada kemalangan rupanya, saya lihat ada sebuah motor terlentang diatas jalan,  saya lihat seorang budak perempuan, mungkin dia yang naik motor tu, orang ramai angkat dia, bawak tepi jalan agaknya, saya sempat juga toleh walau pun sekejap. ALHAMDULILLAH, saya selamat sampai ke kolej, saya lihat pagar belakang masih di buka sebelah, saya pun apa lagi, pecut saya masuk dalam kolej. Saya selamat sampai..TERIMA KASIH ALLAH. sampai bilik saya duduk atas kerusi, saya termenung, 'MUSIBAH'. Perkataan yang bermain diminda saya, dalam satu hari saya lihat 3 musibah yang berlaku dalam jangka waktu yang hampir. "Mungkin ALLAH nak bagi peringatan pada aku" saya bemonolog sendirian. termenung panjang..


Kerana Kasih Sayang ALLAH datangkan MUSIBAH.  kadangkala kita sering mengeluh kerana penat menghadapi dugaan hidup, letih, menyakitkan jiwa raga. Tapi jangan kita lupa bahawa mana mungkin ALLAH kan menguji hambanya yang tak mampu. Kerana kita layak diuji sebab kita ni hamba. Seorang ketua, mesti nak uji anak buah dia, tahap mana kekuatan dia, sajauh mana kesetiaan dan kepatuhan sebagai seorang anak buah, nama pun anak buah dah semestinya orang bawahan dan kena petuh arahan, tapi kita ni tak sedar diri, nak jadi tuan. 
Subhanallah, maha bijaknya ALLAH dalan mengatur dan DIA sekaik-baik perancang, Takdir kita sudah tercatat, kita tak tahu dan kadangkala kita susah menerima ketentuan takdir, saya pun tak sangka saya akan terpilih untuk melihat musibah berlaku depan mata saya tapi yang pasti ia memberikan pengajaran yang berguna. TERIMA KASIH ALLAH kerana memilih ku. Jangan kita jadi hambanya yang KUFUR NIKMAT. nauzubillahi min zalik...

No comments:

Post a Comment