Monday, November 29, 2010

Pencarian Cinta abadi

Episod 1


Oh Hati...
    Suasana pagi itu nyaman sekali...kebetulan hujung minggu, suasana di universiti  agak sunyi. kebanyakkan orang memilih jam 12 pagi sebagai waktu sarapan..sekali gus makan tengahari..perkara ini sudah menjadi rutin pelajar termasuklah Nur Aisyah Humaira sejak dia masuk belajar sebulan lalu.."Nur,bagunlah" ros teman sebiliknya mengejutkannya.."hmmm, kan awal lagi ni...kau ni, kacau la orang nak tido"merungut nur.."hei, sekarang jam 12.30 tau, kau ni harap je anak dara, bangun lambat, nanti tak de orang nak pinang kau baru tahu" ros membebel sambil tangannya ligat mengemas buku-buku yang bersepah diatas meja nur..."hmm,harap je rajin study, tapi malas mengemas..ros mengata dalam hati..

"Ape kau cakap?'' nur bingkas bangun dan menyelak selimut yang menyelubungi badannya.."kau cakap aku malas eh?nur kembali bertanya kepada ros dengan membeliakkan matanya..sengaja hendak mengugut ros.."eh mana ade aku cakap lah"...ros segera menafikan kata-kata nur tadi.."aku cuma bimbang takde orang nak kat kau, sebab bangun lambat".sambung ros dengan disertai dengan ketawa kecil. Dia kemudian  berlalu untuk keluar dari bilik..baginya, dia malas nak berbalah dengan nur sebab dia tahu nur pasti nak menang sahaja..lebih baik dia mencuci baju yang dah seminggu dia longgok.."ha kau nak pegi mane tu, aku belum habis cakap lagi la" teriak nur. "aku nak pegi basuh baju la"jawap ros.

 "Hmmm, ade je orang nak kat aku la..shah kan ade"...nur bebel sendirian...hatinya begitu berbunga setiap kali teringatkan insan yang bernama Shahrul Effendi bin Sulaiman. Lelaki yang dia kenal sejak 4 bulan lalu begitu menceriakan hatinya. Dia tidak pernah kenal lelaki seperti shah. Baginya lelaki itu sangat unik, kelakar, simple dan sangat bersungguh-sungguh. Sikap lelaki itu benar-benar membuatkannya jatuh hati walau pun mereka tidak pernah berjumpa.

Semenjak dibangku sekolah lagi dia menetapkan perinsip tidak mahu bercinta selagi belum habis belajar. Dia mengelak dari memandang lelaki walaupun ada dikalangan budak lelaki yang meminatinya. “Aku tak percaya cinta zaman persekolahan”. Tegas hatinya. Sebab tu nur tak ramai kawan lelaki. Dia sangat memilih dan hanya sebahagian budak lelaki pernah bercakap dengannya. Selepas  tamat sekolah menengah, hatinya mula memikirkan hasrat untuk mengenali lelaki. Dia nak kenal sikap lelaki dan dia mula mencari kenalan. Bekerja sementara di kedai buku memberi peluang untuknya mencari kenalan melalui majalah. Habis semua buku-buku dikedai itu dibeleknya, cari mana tahu ada ruang untuk berkenalan dan cara itulah yang membawanya mengenali shahrul. Insan yang kini disayanginya.

"Assalamualaikum..Shah pe khabar? tengah buat pe tu?"
Nur menaip sms kepada Shahrul...nur yang tadi sudah bangun dan duduk diatas katil kembali baring..sambil fikirannya mengambarkan rupa shah..lelaki yang dia kenali itu belum pernah dia lihat rupa.

" Bagaimana aku boleh suka dia?, sedangkan aku tidak pernah jumpe dia " nur bermonolog sendirian. Dia selalu mempersoalkan tentang cinta alam maya. Berkenalan melalui telefon dan jatuh cinta. Macam tak  masuk akal tapi itulah realiti yang sedang dia hadapi.

" wa'laikumussalam..ye cik nur..kite sihat je..tengah melukis ni. Cik Nur sihat?" balas shahrul. Kadangkala ayat dalam massege  kedengaran seperti kebudak-budakan, kelakar. Namun, itulah yang membuat nur meminati shahrul. Hatinya begitu riang sekali..Nur pun terus menaip sms membalas massage semula, belum habis dia menaip, satu massage masuk..Nur segera membukanya;

"Hai awak tengah buat apa tu.?" - Ahmad
"Ahmad mana pulak ni? orang ni salah hantar massage kot"..kata nur dalam hati sambil fikirannya dilanda persoalan siapakah yang menghantar massage itu..
"eh, macam pernah tengok la nombor telefon ni?"dia bertanya dalam hatinya.Nur segera melihat nombor-nombor yang pernah menghubunginya sebelum ini kerana dia merasakan dia kenal siapa pemilik nombor itu..
"hm, dah agak dah dia, malas aku nak layan", kata nur dalam hati.hatinya begitu tidak senang dengan Ahmad, lelaki yang tidak di kenalinya itu. Sejak seminggu lalu lelaki itu sering menghubunginya. Pernah suatu pagi Ahmad menelefonnya bertanyakan hal tentang jadual kelas;

"Assalamualaikum..awak, pagi ni kelas pe ye?"Ahmad memulakan perbualan..
 "Wa'laikumussalam..hm ni siapa?" tanya nur.Agak tegas. Hatinya ragu-ragu siapa lelaki yang menghubunginya pagi itu.
"Saya Ahmad, boleh saya tanya jadual pagi ni,pagi ni kelas apa ye?"jawab Ahmad.
"Awak tak salin jadual ke?tanya Nur semula tanpa menjawab persoalan yang dilontarkan Ahmad tadi. Dia begitu tidak senang dengan lelaki itu. Sudah la dia tak kenal, tiba- tiba tanya perihal jadual kelas pula.
"eh salin"jawab Ahmad agak gugup. "saya nakkan kepastian je, pagi ni kelas math kan?" ahmad menyambung perbualan.."garangnya la budak ni"katanya dalam hati.
"yea!"jawab Nur pendek lantas mematikan telefon. 
"ok terima kasih, ish.. belum habis cakap dah letak" rungut Ahmad..”takpela, garang pun garanglah, janji hati aku dah suka” Ahmad bercakap sendirian.


Dia rasa dia sudah jatuh cinta pandangan pertama dengan gadis itu. Wajah yang comel, kulit putih melepak dan gaya yang tersendiri membuatkannya mengilai gadis itu. Hatinya merasakan cinta setiapkali melihat gadis itu. Dia pernah menegur gadis itu ketika hari pertama kuliah. Sejak itu dia tidak dapat melupakan gadis itu.
Nur terdiam dan fikirannya musykil. Dia sangat hairan bagaimana lelaki itu boleh tahu nombor dia, seingatnya, dia bukan bagi nombor kepada mana-mana lelaki dalam kelasnya semenjak dia masuk belajar.

 "eh shahrul, mesti dia tunggu aku balas message dia" nur berkata sendirian..dia rasa bersalah kerana membiarkan fikirannya melayang memikirkan tentang Ahmad dan membiarkan Shah menunggu message balas darinya.. Dengan segera dia menaip message kepada Shah.

"Maaf Shah, lambat balas message, tadi Nur ade hal" Nur membalas message kepada Shah.
"tak pe. Ok cik Nur, saya nak ke bengkel..salam (@_@)" jawab shah.
"ok. jaga diri elok-elok"balas nur dan bingkas bangun serta menuju ke bilik air untuk membersihkan diri.
Hatinya begitu ceria sekali. dapat menghubungi shah sekali dalam sehari pun dah cukup membuatkan dia gembira.

“wah comelnyer cik Nur kita nie”? puji shahrul tatkala menerima kiriman gambar nur. Nur menghantarnya melalui mms.  Terasa bangga di hati Nur tatakala mendapat pujian dari orang yang dipuja. Nur begitu teruja untuk melihat gambar shah. Dia tidak kisah rupa shah macamna sekali pun kerana hatinya dah suka. Dia memang betul-betul sudah jatuh cinta dan perasaannya itu pernah diluahkan pada shah, dan ternyata dia tidak bertepuk sebelah tangan. Shah membalas cintanya. Nur rasa begitu bahagia.

1 comment:

  1. Just wonder, shahrul effendi bin sulaiman alike my husband's name..

    ReplyDelete