Tuesday, November 2, 2010

Unjuran ~ episod 1


Dengan Nama ALLAH yang Maha pengasih lagi maha Mengasihani..Bersaksikan ALLAH dan Rasul dicatatkan bingkisan ini buat sahabat-sahabat, agar ia bermanfaat.

Salam buat sahabat-sahabat sekalian, moga dalam lindungan ALLAH. lama saya tak coretkan bingkisan cinta. Pena keyboard seakan-akan kering hilang bersama masa yang berlalu ~berpuitis sikit~. Bukan mudah untuk mencoretkan isi hati kerana yang seringkali unjuran masa menjadi halangan.

ALHAMDULILLAH WA SYUKURILLAH...Saya dah habis menghadapi peperiksaan...Hampir seminggu..hmmm teringat pula exam masa sekolah menengah dulu, ujian pertengahan tahun..seminggu juga..menggamit memori..masa dahulu tak mungkin sama. jika sama maka tak normal la saya...SYUKUR... Saya dikalangan orang-orang yang Normal -" Orang yang Normal pasti berubah dari semasa ke semasa, Jika tak berubah maksudnya orang itu tak Normal" - Kata pakar Motivasi.

Unjuran hidup menentukan kedudukan dan bentuk kehidupan..sangat bersyukut kerana ALLAH bagi nikmat dapat la saya belajar ilmu dunia ni.. Belajar tentang tanah, all about land, position, shape, orientation and other. Bidang yang sangat menarik diterokai. Namun saya tertarik untuk meneroka apakah itu "UNJURAN". Hmm, sangat subjektif, macam perkataan CINTA, SAYANG, RINDU..dan lain..yang menberi maksud yang berbeza bagi setiap individu. Selama saya hidup, saya rasa unjuran saya dah betul, Unjuran disini dimaksudkan halatuju, tumpuan , kedudukan ,  pilihan dalam hidup. Sehinggalah saya temukan suatu tanda rujukan. Kalau dalam bidang Surveying diistilahkan sebagai "BenchMark"@ "Datum" atau yang sewaktu dengannya. Anda tahu apa tanda rujukan tu???hehehe...Agak lama nak jumpa tau..

Ok, kita mula dengan definasi pengukuran, Iaitu Ukuran Dari suatu tempat kesuatu tempat yang lain, menggunakan peralatan yang sesuai, dalam keadaan tertentu dan sebagainya..Ha, berballik pada soal hidup..kalau dalam hidup ni, kita nak ukur apa???ukur baju??kain???agak pelik tak soalan tu...?? tak pe abaikan...

hmm..sebenarnya, kita hidupnya menghitung dan mengira perjalanan ke akhirat.. destinasi kita bermula di dunia dan berakhir di akhirat. Berpandukan DUA TANDA RUJUKAN, iaitu AL QURAN dan AS SUNNAH.. Hmm...MAsyaALLAH, sejauh mana kita kenal dua tanda Rujukan itu??? - kita muhasabah bersama

AlHAMDULILLAH, suatu masa yang lalu, saya dalam perjalanan ke kelas, nak pergi kuliah, budak baru masuk U, semangat lebih sikit..hehe..masa tu saya belajar kat utara malaysia..nun hujung malaysia, nak masuk siam sikit..Saya keluar bilik, daki tangga yang sangat tinggi ibarat macam "tangga batu Cave" berpeluh dan tercungap-cungap jugalah dibuatnya...saya jalan la sampai ke kelas, Tapi kene lalu beberapa bangunan la, Kolej kediaman pelajar lelaki dan lagi satu tempat paling saya takut nak lalu, bukan pe, selalu sangat tengok "shooting"..faham tak shooting tu ape???tak pe buat-buat la faham..


Dalam perjalanan saya bertembung dengan satu lembaga ni, tapi mata saya terpana, terpaku dibuatnya, saya tak kalih pun mata saya sampai lembaga itu berlalu..Saya kata dalam hati - "Cantiknya"...
Masa pun berlalu, dan kerap juga saya bertembung dengan kelibat lembaga itu..Hati saya memberontak untuk menghampirinya lalu suatu hari saya menyapanya...Setiap kali bertemu, saya pasti terpana melihatnya, kalu lidah nak keluarkan kata-kata..

Namun, akhirnya saya cuba menyapanya, reaksi yang sangat baik saya terima..Saya pun legalah, sebab yang saya jumpa itu bukan sebarangan lembaga, tapi memang Bidadari Dunia seperti dalam firasat saya. Sangat cantik, Caranya, Kata- katanya, gerak gerinya.. sangat cantik.. "Saya nak jadi sepertinya" - saya bermonolog sendiri..Setiap saat saya terbayang-bayang lembaga yang saya jumpa itu                                          ~ Bersambung ke episod seterusnya...~  
                                                             
  Tamat

No comments:

Post a Comment