Wednesday, December 1, 2010

Pencarian Cinta abadi

Episod 2


Diminati.

     Pagi isnin adalah pagi yang cukup sibuk. Maklumlah permulaan hari kerja bagi yang berkerja. Bagi pelajar pula, ia adalah permulaan hari kuliah. Seperti biasa Nur akan keluar jam 8.00 pagi untuk ke kuliah..Walaupun dia dengan ros mengambil jurusan yang sama cuma kelas yang berbeza, tapi kebiasaan kuliah mereka sama.Nur biasanya pergi sendiri kerana Ros akan keluar seawal 7.30pagi untuk ke kelas. Nur lebih suka keluar lambat cikit kerana dia malas nak menunggu pensyarah.

    Setelah tiba di dewan kuliah, Nur mengambil tempat baris kedua dari depan.Dia suka duduk didepan ketika pembelajaran. Kebanyakkan kawan-kawannya suka duduk belakang. Kebiasaannya Baris hadapan pasti akan kosong. Jadi dia menggunakan kesempatan itu untuk duduk di hadapan. Baginya duduk dihadapan lebih mudah untuk mendengar pembelajaran dan lebih mudah bertanya. Sedang dia mengeluarkan buku catatan untuk matapelajaran physic, telefonnya berbunyi menandakan ada message baru masuk. Dia segera mencari telefon yang diletakkan dalam beg dan membaca isi kandungannya yang berbunyi;

"Salam. Saya suka tengok awak. saya nak berkawan dengan awak. Sudi tak awak jadi kawan saya?"
- yang Meminatimu.

Nur terdiam seketika selepas membaca message itu. Hatinya tertanya tanya siapa yang bagi message itu. "budak lelaki hari itu ke"dia bertanya sendirian dalam hati.."Peliknya la..ntah siapa ntah".katanya lagi dalam hati..Pantas dia mencari nombor Ahmad yang dia simpan tempoh hari.."eh lain la pulak, bukan ahmad. Kalau bukan Ahmad ,siapa pula yang bagi message tadi. kalau ahmad memang dia akan marah budak lelaki itu kerana dia tak berkenan dengan sikap Ahmad yang baginya mengganggu hidupnya..

"Aku nak balas ke tak message ni, siapa pula yang bagi message kat aku ni" pelbagai persoalan timbul di benak hatinya.
"Assalamualaikum semua.", pensyarah subjek physic, Encik Baharudin memberi salam. Suasana kelas yang tadinya bising bertukar mejadi senyap. Semua pelajar kelihatan mengeluarkan buku nota pelajaran dan besedia mendengar kuliah.  "sila lihat chapter 2"sambung encik baharudin lagi dan terus memulakan pembelajaran pagi itu.
"oh,abaikan je la" nur berkata dalam hati dan dengan pantas dia menyimpan semula telefon dalam beg dan memberikan tumpuan terhadap pembelajaran yang sedang disampaikan.. Pembelajaran pagi itu berjalan seperti biasa. En Baharudin telah memberikan tugasan yang mesti di hantar minggu depan.
“Apalah yang aku belajar hari ni” nur bermonolog sendirian selepas kuliah tamat. Banyak perkara yang mengganggu fikirannya dan semasa kuliah tadi pun dia tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya.

Tet, tet….telefon nur berdering.  Nur segera mencari telefon namun belum sempat dia menjawap ia berhenti. ‘eh siapa pula yang call ni’..dilihatnya nombor yang tidak dikenali nur  masukkan semula telefon ke dalam beg.. tet, tet,…”eh! Bunyi lagi” bebel nur. “biarlah, malas nak layan, nak main-main je” rungut nur. Hampir sebulan dia belajar ada sahaja gangguan panggilan atau massage dari orang yang dia tidak kenal. Rimas, terganggu dan tak tenang. Itulah keadaan jiwa nur ketika ini.

Nur melangkah laju keluar dari kelas sejurus kelas habis untuk ke kelas seterusnya. Sementara menunggu pensyarah sampai, kebanyakkan kawan-kawan nur suka duduk di luar kelas. Nur pun turut serta namun bezanya dia lebih senang duduk bersendirian. Bukan tidak mahu campur orang namun dia selesa sendiri. Dia merenung pohonan pokok berayun di tiup angin. Sangat menenangkan jiwa namun keasyikannya menikmati panorama alam itu terganggu tatkala kelibat dua orang budak lelaki yang sejak tadi memerhatikannya. “aku ke yang perasan” katanya dalam hati. “Apahal la budak dua orang ni” getusnya dalam hati. Nur merenung ke arah mereka, namun mereka berpura-pura tidak tahu apa yang berlaku sedangkan sejak awal semasa mununggu tadi dia perasan mereka memerhatikannya. Dia alih pandangan dari mereka “apahal tengok-tengok, aku ada hutang ke dengan diaorang” rungutnya dalam hati. “masuk kelaslah, lagi bagus” nur bermonolog dan melangkah ke dalam kelas. Sejurus masuk kelas dia menerima massage, “jauh merenung tadi”- Ahmad.. Nur melihat sekeliling, dilihatnya setiap budak lelaki dalam kelas itu, tidak seorang pun  yang memegang handphone, yang ada pun sedang berbual. “apa yang dia nak lagi ni” nur membebel sendiri. Dimatikan handphone. Fikirannya jenuh memikirkan siapalah Ahmad yang selalu menghubunginya. Di rimas dan tertekan.

“umi, ada sorang budak lelaki ni nak kawan dengan nur” Nur memulakan bicara. Sejurus selepas kelas Nur menelefon ibunya untuk bertanyakan pendapat. “siapa?” Tanya puan kartina. Dia begitu menambil berat terutama soal berkawan. Dia menggalakkan anak-anaknya berkawan asalkan menjaga batas. “ala, ada budak laki kat sini, nama dia Ahmad. Dia selalu hubungi nur, katanya nak berkawan”nur menerangkan situasi sebenar pada ibunya. “budak tu ok ke?” soal ibunya. “Ntah la umi, nur tak berapa kenal”jawab Nur. Dia ingin tahu apa reaksi ibunya. Segala yang dia buat pasti akan ditanyakan pada  ibunya. Walaupun dia kadangkala degil, namun dia berperinsip bahawa keberkatan ibubapa itu sangat penting. Lama puan kartina membisu sementara nur masih menantikan reaksi ibunya.  “tak payahlah, tumpu study” kata ibunya. Hati ibu mana yang tak risau anaknya berkawan dengan lelaki, sudah la baru masuk belajar, nanti lalai dengan lelaki. Puan kartina begitu risau akan anaknya. Bimbang anaknya itu akan mengabaikan pelajaran.  “baiklah umi, nur ikut kata umi, ok, nur nak pergi basuh baju, nanti kita sembang lagi” jawab nur. “jaga diri baik-baik, ingat kita ni bukan orang senang, belajar sungguh-sungguh” pesan puan kartina dan perbualan dua beranak itu terhenti disitu.

No comments:

Post a Comment