Saturday, November 26, 2011

Tunjukkan Aku jalan Lurusmu..



Dalam mengharungi kehidupan yang penuh dengan dugaan sering membawa kita kepada dilema dalam memilih. Hati sangat gelisah memikirkan permasalahan hidup yang tidak pernah ada penghujungnya.  Namun Allah menghadirkan motivasi Al Quran dalam surah Al Baqarah ayat 45;

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',

Kadangkala diri tertanya dimanakah tempat mengadu, siapakah yang dapat memahami diri ini?. Hakikatnya hanya Allah sahaja yang dapat menolong serta memahami kita. Indahnya hidup walaupun sekeliling kita dipenuhi dengan kedukaan andai kita optimis dengan ALLAH. Tiada yang buruk pada ciptaan dan ketentuan ALLAH kerana Allah itu baik dan akan memberikan yang terbaik. 

Pelbagai ujian dalam hidup sebenarnya memberikan kita satu kesedaran bahawa ALLAH sangat peka dengan kita. Tanpa ujian mungkin kita akan jadi manusia yang tak bersyukur. Cube bayangkan andai kita seorang yang tidak sabar, bila diuji dengan kehidupan yang susah dan serba kekurangan serta diuji pula dengan sikap manusia yang menjelekkan? Pasti kita takkan rasa nikmat kesabaran andai kita tak cuba kawal diri kita. Itulah beruntungnya dan bersyukurnya jika kita masih mampu bersabar. 

Dalam menghadapi kesusahan dan kedukaan kita perlu bersabar. Tapi begitu juga dalam menghadapi kesenangan kerana kebanyakkan nikmat yang manusia alpa adalah nikmat kesenangan harta, masa, sihat serta usia muda. Beruntunglah jika kita yang usia muda, kerana tenaga yang masih banyak serta semangat dan keinginan yang membara. Dengan nikmat itu sepatutnya membawa kita lebih bersyukur pada Allah dengan mencari jalan yang DIA redhai, bukan memilih jalan yang kita sukai. Sebagaimana Allah menegaskan QalamNYA, surah Al Maidah ayat 35, agar semua orang beriman dan tiada yang terkecuali untuk mencari jalan menuju kepadaNYA.

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan.


1 comment: