Sunday, June 10, 2012

Redha apa yang ada dan jangan merintih apa yang tiada


Manusia lumrah mementingkan kesempurnaan dalam kehidupan. Sebahagian orang mengatakan kebahagiaan bermula dengan kesempurnaan; memiliki pekerjaan yang bagus, menjawat jawatan yang tinggi, memiliki kereta, rumah dan sebagainya. yea! memang benar kerana fitrah manusia itu cenderung kepada sesuatu yang banyak tinggi dan memberikan imbalan yang besar.

Siapa tidak suka dengan duit yang banyak..Mampu buat apa sahaja, kalau yang minat melancong pasti akan memikirkan; "Negara mana lagi yang aku belum pernah jejaki"?. bagi mereka yang minat membeli belah pasti akan memikirkan; "Apa yang belum aku miliki"?..Segala macam perancangan yang dibuat bagi membelanjakan wang yang banyak itu demi kepuasan.

Tidak menjadi kesalahan menyimpan impian untuk kaya. Yang menjadi kesalahan adalah tidak menetapkan matlamat kekayaan itu pada jalan yang islam benarkan. Siapa yang tidak mahu jadi kaya? yea! kaya demi islam..demi membantu agama ALLAH..kekayaan zahir dan batin..iulah punca kebahagiaan hakiki..

Jadi, mulai sekarang redhalah dan terimalah apa yang kita miliki kerana jika apa yang kita ingin miliki sekarang itu tidak kita miliki, pasti ALLAH akan beri apa yang kita ingin miliki itu setelah DIA yakin kita mampu menjadi hambanya yang BERSYUKUR!

No comments:

Post a Comment